onsdag den 9. november 2011

Billeder fra biotopen - VNT

Status på biotopen 9.11 2011




Her et par billeder taget fra grusvejen der fører ud til biotopområdet.


...hmmm - mon ænderne har valgt en ny leder?




Et af menneskets bidrag til naturen!




Ved sidste indlæg her på bloggen var der en plante som jeg ikke kunne identificere, men det har jeg nu. Det er Rainfarn, regnfang, guldknap eller Tanacetum Vulgare som den hedder på latin. Jeg har en kammerat der laver en super god, men meget speciel snaps på dennne plante der i øvrigt har været anvendt som lægeplante i mange århundreder.



Birken - næsten uden blade og rakler (frugter).


...her resterne af nogen frugter på Birken.



Samme klump mos som fotograferet sidst. Hvor mange andre planter er visne og tørre er mossen her stadig lysegrøn og saftig - smuk plante!



Stor Bjørneklo!



Fyrretræet fotograferet syd-vest fra. Tydeligt at se hvordan væksten af grene er hæmmet der hvor træerne vender mod hinanden, hvor pladsen er trang og lyset mindre.



Siv ...som jeg i sidste indlæg jo skrev er i Staud-familien. Her udgør de også et godt skjul for en række dyr og fugle der lever ved vandet. Specielt i ynglesæsonen er de vigtige som skjul og læ for rederne.











Jeg var heldig at observere flere svaner og krager denne gang:






...og her har vi 2 voksne svaner og 4 unge svaner:














Jeg hørte gentagne gange kragerne og så dem flyve forbi over træerne, men det var svært at få dem på film. Til sidst - på vejen hjem fra biotopområdet - så jeg en flok på en mark:





...og en række spor fra rådyr:











På vejen hjem var jeg også heldig at filme et par svaner der fløj henover hovedet på mig og jeg kunne nyde synet af de smukke fugle og den karakteristiske lyd af deres flugt:




1 kommentar:

  1. Hej Mark

    Super med en opdatering - og rigtig smart med vinkelmåleren til at angive størrelse på dine rådyr spor.
    God film - og smart med lidt forklarende speak også!

    Vh Ida

    SvarSlet